آخرین مقالات

پیوند استخوان

پیوند استخوان

پیوند استخوان یکی از عمل‌های جراحی است که گاهی قبل از ایمپلنت به واسطه آن، استخوان فک برای کاشت دندان آماده می‌شود. قبل از این جراحی باید کاملا به تمامی مراحل، مزایا و معایب توجه داشته باشید تا بتوانید بهترین دندانپزشک را با خیال راحت برای این‌کار انتخاب کنید. آیا می‌دانستید در صورتی که استخوان فک شما تراکم کافی نداشته باشد، نمی‌توانید کاشت ایمپلنت دندان انجام دهید؟

پیوند استخوان ایمپلنت چیست؟

پیوند استخوان ایمپلنت نوعی جراحی محسوب می‌شود که این عمل را جراح فک و صورت باید انجام دهد. هدف از انجام پیوند استخوان، ترمیم و بازسازی استخوان فک است. در صورتی که نواقصی در استخوان فک شما وجود داشته باشد، باید قبل از کاشت ایمپلنت این جراحی را انجام دهید.

این عمل تنها روشی است که توسط آن نواقص استخوان فک برطرف می‌شود. معمولا برای پیوند استخوان از استخوان طبیعی یا مواد معدنی استفاده می‌کنند. ابتدا باید این استخوان‌ها در آزمایشگاه آزمایش شوند و سپس آ‌ن‌ها را در جراحی به کار ببرند.

زمانی که برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید، در صورتی که به پیوند استخوان نیاز داشته باشید، ایمپلنت شما به تاخیر می‌افتد به دلیل این‌که این پیوند باید قبل از ایمپلنت انجام شود.

مزایای پیوند استخوان فک

یکی از رایج‌ ترین جراحی‌ها قبل از کاشت دندان، پیوند استخوان است که مزایای زیادی برای ایمپلنت به همراه دارد. با انجام این پیوند شما به راحتی کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندانی می شوید. اگر به هر دلیلی دندان خود را از دست داده‌اید، دیگر نگران نباشید زیرا با استفاده از این جراحی می‌توانید با خیال راحت ایمپلنت انجام دهید. با استفاده از این روش لثه به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.

پایداری فک

با انجام این پیوند می‌توان قدرت فک را تا حد زیادی افزایش داده و استخوان فک را برای یک عمل موفقیت آمیز کاشت ایمپلنت آماده کرد.

حفظ استخوان

با وجود این جراحی تا حد خیلی زیادی از تحلیل لثه پس از ایمپلنت می‌توان جلوگیری کرد و به مرور زمان حتی شما از بیماری‌های لثه نیز نجات پیدا می‌کنید.

روش های پیوند استخوان

به صورت کلی روش‌های انجام پیوند استخوان در سه گروه جای می‌گیرند که به شرح زیر است:

جراحی سینوس یا لیفت سینوس

این جراحی زمانی صورت می‌گیرد که احتیاج باشد تا استخوان عمودی دندان‌های آسیایی فک بالا ترمیم شوند. در واقع این جراحی فقط روی فک بالا امکان‌پذیر است. برای سینوس لیفت ابتدا باید در فک بالا استخوان اضافه شود. این عمل به این دلیل سینوس نامگذاری شده که سینوس نام یک حفره در فک بالا است و راه ارتباطی با مجرای تنفسی بینی به شمار می‌رود.

جراحی افزایش ریج یا پیوند عمودی استخوان

افزایش ارتفاع استخوان فک یا همان ریج یک نوع از جراحی است که در تمامی دندان‌های هر دو فک قابل انجام است. در این روش به ارتفاع سطح استخوان‌های فک یا پهنای آن استخوان اضافه می‌شود که به دنبال آن عرض و ارتفاع دندان را برای دریافت ایمپلنت آماده می‌کند.

پیوند جانبی استخوان فک یا افزایش پهنا

این شیوه، رایج‌ ترین روش جراحی پیوند استخوان فک است که در آن از پودر استخوان استفاده می‌شود و چهار پودر مختلف برای این روش موجود است.

آیا پیوند استخوان درد دارد؟

شاید شما هم در مورد این جراحی نگران هستید که آیا پیوند استخوان درد دارد یا خیر؟ همین امر ممکن است شما را در امر کاشت ایمپلنت مردد کند. باید قبل از این جراحی بدانید که قرار نیست شما حین جراحی دردی را احساس کنید، زیرا که جراح دندانپزشک از روش بی‌حسی موضعی برایتان استفاده می‌کند.

همچنین در صورت نیاز شما را بیهوش می‌کند و شما هیچ دردی را حس نمی‌کنید. حتی کسانی که عمل پیوند استخوان را انجام داده‌اند بیان کردند که درد این روش از کشیدن دندان بسیار کم‌تر است. بنابراین نیازی نیست که چندان نگران درد آن باشید. زمانی که شما در مرکز معتبر این جراحی را انجام می‌‌دهید، خیالتان بابت درد باید کاملا راحت باشد.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بر سلامت جسمی شما خدشه وارد می‌کند، تحلیل استخوان فک است. یعنی زمانی که دندان در دهانتان باشد، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. مشکل دقیقا همان جایی شروع می‌شود که شما دندانتان را از دست می‌دهید. با از بین رفتن دندان و خالی شدن جای آن، شاهد کوتاه شدن و از بین رفتن استخوان فک می‌شوید.

مراحل انجام پیوند استخوان

ابتدا برای انجام این جراحی یک متخصص ماهر پریودنتال را انتخاب کنید تا با خیال آسوده بتوانید آن را انجام دهید. پزشک برای حل مشکلات از استخوان فک با یک پرینتر سه بعدی دندانپزشکی دیجیتال یک اسکن داخلی دهانی تهیه می‌کند تا به راحتی و خیلی دقیق وضعیت تراکم استخوان را بررسی کند.

سپس، نوبت به تعیین وقت جراحی می‌رسد. زمانی که شما برای جراحی آماده می‌شوید، با استفاده از داروهای بی‌حسی، فک شما کاملا بی‌حس می‌شود تا شما چیزی از جراحی متوجه نشوید. پزشک برای دسترسی راحت به ریشه دندان و استخوان فک شما، بافت لثه را شکاف می‌دهد این‌کار با استفاده از ابزار مخصوص انجام می‌شود.

زمانی که به ریشه دسترسی پیدا کرد، ریشه دندان باید کاملا تمیز شود تا بتوان با استفاده از مواد مورد نیز برای پیوند استخوان، نواقص و ضایعات ایجاد شده را در استخوان فک بازسازی کرد. اگر روی این مواد پیوندی ایجاد نشود، ممکن است استخوان فک رشد کرده و به داخل آن ورود کند.

به همین علت برای جلوگیری از رشد استخوان فک، درون این مواد از غشای سلولی برای پوشاندن روی آن‌ها استفاده می‌شود. پس از انجام تمامی این مراحل، بافت شکاف داده شده در سر جای خود قرار می‌گیرد و بخیه زده می‌شود.

مقاله مرتبط: مراحل ایمپلنت دندان

انواع پیوند استخوان برای ایمپلنت

پیوند استخوان انواع مختلفی دارد که هر کدام با توجه به شرایط بیمار استفاده می‌شود.

پیوند اتوگرافت

در این پیوند استخوان، دندانپزشک می‌بایست، استخوان پیوند را از بدن خود بیمار استخراج کند و این عمل همزمان با ایمپلنت دندانی انجام می‌شود. یک عامل محدودکننده‌ای که وجود دارد این است که استخوان از بدنتان برداشته می‌شود. پیوند استخوان با استفاده از این روش، داخل و خارج دهانی است که روش داخلی معمولا رایج‌تر بوده و مهم‌ترین مزیت این روش عدم انتقال بیماری است.

پیوند استخوان آلوگرافت

در این روش دندانپزشک باید استخوان پیوند را از بدن فرد دیگری بگیرد. پس از برداشتن استخوان از آن شخص، ابتدا می‌بایست استخوان را توسط اشعه گاما استریل کرده و سپس منجمد شود. استخوان می‌تواند به صورت خشک شده منجمد یا غیر منجمد برای پیوند استخوان استفاده شود. آزمایش سلامت استخوان استخراج شده مهم‌ترین نکته در این روش است.

یکی از مزیت‌های این روش عدم نیاز به جراحی شما برای برداشتن استخوان به شمار می‎‌رود. همچنین این روش عوارضی مانند پس زدن استخوان فک شما از جانب بدن شما و انتقال بیماری از فرد دیگر را به دنبال دارد.

پیوند زنوگرافت

در این روش دندانپزشک از استخوان حیوان برای عمل پیوند استخوان استفاده می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که قبل از جراحی باید پروتئین‌ها را از استخوان خارج کرد. احتمال این‌که به روش زنوگرافت نیاز پیدا کنید، بسیار کم است یا اصلا وجود ندارد. یکی از مواد قابل استفاده برای پیوند، استفاده از استخوان گاو است. بدترین ایراد این روش، تولید ضایعات زیاد محسوب می‌شود.

عوارض پیوند استخوان فک چیست؟

رایج‌ترین عارضه پیوند استخوان ایمپلنت، درد و تورم در این ناحیه است. با استفاده از کیسه یخ و داروهای مسکن می‌توان این درد را به حداقل رساند. حتی برخی افراد ممکن است به این داروها نیاز پیدا نکنند.

خونریزی جزئی طبیعی و مشکل در صحبت کردن در روزهای ابتدایی جراحی یکی دیگر از عوارض آن محسوب می‌شود. با توجه به این‌که این پروسه طبیعی و قابل تحمل است اما در برخی موارد مشکلات جدی‌تری بوجود می‌آید که شامل موارد زیر است.

پیوند استخوان فک بالا

پیوند استخوان فک یک عمل جراحی است که در آن استخوانی که در منطقه کاشت ایمپلنت دندان قرار دارد، تقویت می ‌شود. این فرآیند به بهبود پذیری استخوان کمک کرده و باعث محکم تر شدن ایمپلنت دندان می شود. بعد از پیوند استخوان باید مدتی صبر کنید تا استخوان التیام یافته و بهبود یابد، سپس ایمپلنت دندان را انجام دهید. هدف از ایمپلنت، داشتن دندانی سالم، محکم و طبیعی است. اگر استخوان فک شرایط لازم را برای ایمپلنت نداشته باشد، باید پیوند استخوان فک بالا را انجام دهید.

قبل از انجام پیوند استخوان باید با پزشک خود مشورت کنید تا پزشک وضعیت استخوان فک را بررسی کند. از لحاظ روحی نیز باید برای این عمل جراحی آماده باشید. بعد از پیوند باید مراقبت های لازم را انجام دهید و طبق دستورالعمل پزشک عمل کنید. از جویدن غذاها و میوه های سفت خودداری کنید. مایعات زیادی مصرف کنید. مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید تا در نهایت بتوانید با موفقیت ایمپلنت‌ دندان را انجام بدهید.

اگر در رابطه با پیوند استخوان فک بالا سوالی دارید، می توانید با مشاوران کلینیک مستر ایمپلنت تماس حاصل فرمایید.

عوارض تزریق پودر استخوان در لثه

تزریق پودر استخوان به لثه یک روش جراحی است که در پیوند استخوان دندان مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این روش به عنوان جایگزینی برای پیوند استخوان با استفاده از پیوند خود شما یا منابع دیگر استخوان استفاده می شود. در ادامه، عوارض احتمالی این روش همراه با جزئیات توضیح داده شده‌ است:

-عفونت: همانند هر جراحی دیگر، عفونت از جمله عوارض احتمالی تزریق پودر استخوان در لثه است. با مصرف آنتی ‌بیوتیک ‌ها و رعایت توصیه‌های بهداشتی، احتمال عفونت به حداقل می ‌رسد.

-خونریزی: پس از تزریق پودر استخوان، امکان خونریزی در محل تزریق وجود دارد. برای اینکه بتوانید جلوی این خونریزی را بگیرید باید گاز یا نوار پنبه را به محل خونریزی فشار دهید.

-تورم : تورم محل جراحی از جمله عوارض طبیعی پس از تزریق پودر استخوان در لثه است. این وضعیت تا چند روز پس از جراحی ممکن است ادامه داشته باشد. با استفاده از یخ و داروهای توصیه ‌شده می توانید تورم را کنترل کنید.

تحریک و درد: پس از جراحی، احتمال وجود تحریک و درد در منطقه جراحی وجود دارد. حتما باید برای تسکین درد، داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید.

تغذیه بعد از پیوند استخوان دندان

تغذیه مناسب بعد از جراحی پیوند استخوان دندان باعث ترمیم سریع و موفقیت آمیز این فرآیند کمک می کند. در طی مرحله بهبود، حتما باید یک رژیم غذایی خوب داشته باشید تا وضعیت شما به سرعت بهبود یافته و به فک نیز آسیب نرسد. رژیم غذایی شما بعد از پیوند استخوان دندان باید شامل موارد زیر باشد:

-مصرف مایعات: پس از جراحی، ممکن است دهان شما خشکی یا تورم داشته باشد. مصرف مایعات مانند آب، آب‌نبات‌ها، سوپ‌ها و آبمیوه‌های تازه می‌تواند در جلوگیری از خشکی دهان مؤثر باشد.

-مصرف غذاهای نرم: در ابتدا، بهتر است از غذاهای نرم و له‌ شده مثل پوره، سوپ‌های خامه ‌دار، ماست، موز، پوریج و غذاهای پخته و نرم استفاده کنید. از جویدن غذاهای سخت خودداری کنید تا منطقه جراحی شده آسیب نبیند.-مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین و ویتامین C: پروتئین‌ها در ترمیم بافت‌های جراحی و استخوان دندان تأثیر زیادی دارند. همچنین، ویتامین C نیز در ترمیم بافت‌های نرم نقش بسزایی دارد. با مصرف مواد غذایی مقوی مانند مرغ، ماهی، تخم ‌مرغ، سبزیجات تازه و میوه‌هایی مانند پرتقال، توت ‌فرنگی و کیوی می توانید ویتامین های مورد نیاز را تأمین کنید.

مقالات مرتبط: تفاوت لمینت دندان با بلیچینگ

مراقبت بعد از پیوند استخوان

پس از جراحی پیوند استخوان محل برش با گاز استریل پانسمان می‌شود. شما باید بعد از 24 ساعت این پانسمان را تعویض کنید. برای تسکین درد، دندانپزشک مسکن و آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. همچنین می توانید اقدامات زیر را نیز برای بهبود هرچه سریع تر محل جراحی شده انجام دهید.

● استفاده از کیسه یخ روی ناحیه دردناک
● تورم در یکی دو روز ابتدایی جراحی که طبیعی بوده و با خنک نگه داشتن محل جراحی کاهش می‌یابد.
● خوابیدن به صورت طاق باز در یکی دو شب اول برای جلوگیری از تجمع خون
● استفاده از غذاهای نرم و خنک
● پرهیز از خوردن مایعات گرم مانند سوپ داغ
● پرهیز از مصرف آجیل سفت

ناحیه جراحی شده محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود. استعمال دخانیات و سیگار یکی از روش‌هایی است که باعث بروز عفونت در این ناحیه می‌شود، بنابراین مصرف سیگار را به صفر برسانید.
فشار آوردن به ناحیه جراحی باعث خونریزی شدید و جابجایی بافت پیوندی می‌شود، بنابراین از سرفه و عطسه شدید در دوران نقاهت بپرهیزید.
پرهیز از هر گونه فعالیت بدنی مانند ورزش‌های برخوردی که ناحیه جراحی را در معرض خطر قرار دهد.
پس از دو هفته، درد شدید جای خود را به ناراحتی خفیف می‌‌دهد. بعد از چند ماه طول می‌کشد تا فک شما کاملا برای ایمپلنت آماده شود.

مقاله مرتبط: مراقبت از ایمپلنت

عوامل موثر بر هزینه پیوند استخوان ایمپلنت

پیوند استخوان یکی از جراحی‌های مهم محسوب می‌شود و عواملی در هزینه آن تاثیر گذار هستند.

بیماری دهان و دندان: در صورتی که به انواع بیماری‌های دهان و دندان مبتلا هستید، ابتدا باید با استفاده از دارو یا سایر درمان‌هایی که توسط دندانپزشک انجام می‌شود، آن‌ها را درمان کرده و سپس برای این جراحی آماده شوید. از طرفی وجود این عارضه‌ها روی هزینه درمان تاثیر دارد.
عکس برداری: در صورتی که دندانپزشک نیاز به عکس برداری تخصصی داشته باشد، این جراحی شامل هزینه بیش‌تری می‌شود.
دستمزد جراح دندانپزشک: هرچه مهارت دندانپزشک در جراحی پیوند استخوان بیش‌تر باشد، به مراتب هزینه جراحی بالاتر می‌رود.
مواد مصرفی در جراحی: به طور کلی مواد با کیفیت در هزینه این جراحی تاثیر بسزایی دارد و هرچه کیفیت آن‍‌ها بالاتر باشد، هزینه جراحی بالاتر است.
پس زدن پیوند استخوان: در برخی موارد با وجود موفقیت آمیز بودن جراحی بدن شما ممکن است پیوند استخوان را پس بزند که در این صورت باید از استخوان فرد دیگری برای پیوند استفاده کرد و این موضوع هزینه بیش‌تری را برایتان دارد.

مقاله مرتبط: قیمت ایمپلنت دندان

تاثیر جراحی پیوند استخوان در کاشت ایمپلنت دندانی

در صورتی که مدت زیادی است دندان خود را از دست داده‌‌اید، استخوان فک شما دچار تحلیل می‌شود. بنابراین شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستید. جراحی پیوند استخوان یکی از روش‌هایی است که بافت لثه و استخوان را برای ایمپلنت آماده می‌کند. این جراحی روش‌های مختلفی دارد که قبل از عمل باید به آن توجه کنید.

نکته قابل ذکر این است که پیوند استخوان فک شامل درد زیادی در ناحیه جراحی نیست. شما برای جلوگیری از بروز درد با توصیه پزشک مسکن و آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید.

همچنین هنگام جراحی به دلیل بیهوشی یا بی‌حسی موضعی هیچ دردی احساس نمی‌شود. رایج‌ترین روش‌ها در جراحی پیوند استخوان، سینوس لیفت و جراحی پهنا و افزایش ریج است که با صلاحدید پزشک انجام می‌شود.

مرکز ایمپلنت در صادقیه می تواند به شما در کاشت ایمپلنت و جراحی پیوند استخوان کمک نماید. کافیست با شماره های 02144001241 و 02144001240 تماس گرفته تا از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)