آخرین مقالات

اندو یا درمان ریشه دندان (عصب کشی) چیست؟

اندو یا درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان یکی از مباحث مهم در دندان پزشکی است. اندو یا درمان ریشه دندان، اندونتیست (متخصص اندو) یا به اصطلاح عموم عصب کشی یا درمان ریشه دندان نیز آن را می نامند.
در حالی که تمام دندانپزشکان قادر به درمان تمام موارد دندان هستند؛ لازم است بدانید فقط 3 درصد از این پزشکان متخصص اندو یا درمانگر ریشه دندان هستند. در اینجا قصد داریم در مورد ریشه دندان توضیح دهیم و شما از عملکرد یک دندان طبیعی آگاه شوید.

اندو یا درمان ریشه دندان چیست؟

کافیست در ابتدا شما با ساختار دندان آشنا شوید. بر خلاف باور خیلی ها دندان ها هم سیستم عصبی دارند و همین سیستم عصبی است که وقتی دندان دچار مشکل میشود؛ تحریک و شروع به ارسال سیگنال های درد به مغز میکند.

هر دندان زیر قسمت سطحی خود که اصلاحا به آن تاج دندان گفته میشود یک سری کانال وجود دارد. این کانال ها محل عبور رگ های خونی و سیستم عصبی دندان است.

وقتی دندان دچار پوسیدگی میشود؛ مواد غذایی و باکتری های درون دهان به درون این کانال ها سرازیر میشوند و باعث ایجاد درد، عفونت و تورم در لثه میشوند.

عصب کشی چیست؟

خیلی وقت ها وقتی کسی به دندانپزشکی مراجعه میکرد؛ اولین سوالش از پزشک خود این بود که آیا باید عصب کشی کنم یا نیازی نیست.

وقتی پوسیدگی دندان بر روی سطح تاج دندان اتفاق افتاده باشد و حجم آن کم باشد، دندانپزشک نیازی به عصب کشی یا درمان ریشه دندان ندارد. چرا که هنوز کانال های دندان پاک و تمیز هستند.

ولی در برخی موارد میزان پوسیدگی در حدی است که کانال های دندانی را هم تحت تاثیر قرار داده و اصطلاحا پوسیدگی به عصب دندان رسیده است. در اینجا است که دندانپزشک اقدام به پاکسازی روت کانال یا عصب کشی دندان میکند.

بیشتر بخوانید: ایمپلنت دیجیتال چیست؟

دندان ها موجودات قویی هستند

دندان ها مثل دست های ما نیستند که همیشه جلوی چشم ما باشند.

ما معمولا انها رو فراموش میکنیم و اصلا به یاد نمیاوریم دندان داریم و در حال استفاده از آنها هستیم.

دندانها موجوداتی زیبا و زنده هستند که در محلی تاریک، مرطوبت که محل رفت و آمد منابع غذایی است؛ زندگی میکنند. اگر دندان ها نباشند لثه های ما قادر به انجام کاری غیر از نوشیدن نیستند.

بیایید به دندان های خود احترام بگذاریم و روزانه آنها را بررسی کنیم❤️❤️❤️

ریشه دندان

دلایل عصب کشی دندان چیست ؟

دندان بر خلاف ظاهر ساده اش، هسته ای بسیار پیچیده دارد. دندان تا زمانی که دارای سیستم عصبی و خونرسانی باشد یک دندان زنده محسوب میشود. دندان زنده قادر است که خود را تا حدودی از درون ترمیم کند و همیشه در فک محکم باقی بماند.

وقتی پوسیدگی یا سایر آسیب ها به کانال های عصبی دندان میرسند؛ دندانپزشک میبایست اقدام به تخلیه این کانال ها کند و با مواد جایگزین به اسم گوتا پرکا درون کانال دندانی را پر کند.

اما همه دندان ها یک شکل نیستند و موارد عصب کشی گاهی نیاز به متخصصان اندو پیدا میکند. در برخی افراد تعداد کانال های دندان بیش از آن چیزی است که پیش بینی میشود.

یا ممکن است ریشه دندان بلند تر و تنگتر از حد معمول باشد. در اینجا است که متخصص اندو میتواند به درمان این ریشه ها کمک کند و اقدام به درمان ریشه دندان کند.

مقاله مرتبط: اوردنچر چیست؟

نشانه های عصب کشی دندان

نشانه های بسیاری وجود دارند تا به شما بگویند ریشه دندان شما در معرض خطر وجود دارد.
اولین نشانه ظاهر شدن پوسیدگی و لکه های کوچک بر روی دندان است. چنانچه این لکه ها برطرف نشوند؛ پوسیدگی گسترش پیدا میکند و در آینده به ریشه و عصب دندان شما صدمه میزند.
دومین نشانه احساس درد در زمان خوردن غذای گرم یا سرد است که اصطلاحا به آن حساسیت دندانی میگویند ولی این حساسیت بسیار مهم است و شما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا دندان شما دارد میگوید که سیستم عصبی دندان در معرض خطر است.
سومین نشانه درد دندان است. برخی افراد همیشه میگذارند تا درد آنها را به دندانپزشکی ببرد.
نشانه بعدی تورم لثه است. وقتی لثه متورم میشود یعنی در ناحیه تورم مشکلی عفونی وجود دارد و این مشکل در نزدیکی ریشه دندان شما اتفاق افتاده است.
خارج شدن عفونت از دندان پوسیده هم نشانه تخریب ریشه دندان است که میبایست حتما درمان را شروع کنید.

پیشگیری یا درمان اندو (درمان ریشه دندان)

پیشگیری همیشه بهتر است. مراجعه مستمر سالیانه به دندانپزشکی میتواند تضمین کند دندان های شما سالم بماند. ولی به هر دلیلی شما دچار درد دندان شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و از استفاده از درمان ها خانگی خودداری کنید.

تمام دندانپزشکان بر این باور هستند که اولویت با حفظ دندان اصلی بیمار است و هیچ چیزی دندان خود انسان نمیشود.

درمان خانگی دندان درد

هیچ درمان خانگی دندان دردی وجود ندارد. باور های اشتباهی که ممکن است به صدمات جبران ناپذیری به دندان ها تبدیل شوند. وقتی یک دندان درد میگیرد؛ به معنی تحت فشار قرار گرفتن ریشه و عصب دندان است و میبایست درمان دندان رو سریع آغاز کنید.

یکی از شایعترین باورها که منجر به صدمات زیادی به دندان میشود ریختن روغن ترمز بر روی دندانی است که درد میکند است. این عمل باعث از بین رفتن کامل دندان میشود و پزشک نمیتواند کاری برای دندان شما انجام دهد.

چنانچه درد دندان به سراغ شما آمد بهتر است از مسکن هایی مانند ژلوفن استفاده کنید و هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه نمایید. درمان های خانگی در نهایت منجر به کاشت ایمپلنت برای شما خواهند شد که می توانید هزینه ایمپلنت را مشاهده نمایید.

ما در مستر ایمپلنت که مرکز ایمپلنت در صادقیه تهران هستیم بهینه ترین قیمت ها را به شما ارائه می دهیم.

اندو دندان پزشکی

اندو یکی از روش‌ هایی است که متخصص با استفاده از آن، دندان های خراب را ترمیم می کند. برای انجام اندو یا عصب کشی دندانپزشک باید تخصص زیادی داشته باشد تا بتواند کانال های دندان را از مواد پر کننده خالی کند. مراحل اندو باید به درستی انجام گیرد تا دندان به طور کامل عصب کشی شود در اینجا مراحل اندو دندان پزشکی آمده است:

ابتدا متخصص ریشه دندان را مورد بررسی قرار می ‌دهد. اگر بخواهید که مجدد دندان را پر کنید، دندانپزشک دندان را مجددا باز می کند تا به مواد پرکننده کانال ریشه دسترسی پیدا کند. در اکثر موارد، موارد ترمیمی پیچیده مانند تاج، پست و مواد هسته باید جدا شوند تا متخصص بتواند به کانال‌ های ریشه دسترسی پیدا کند.

پس از خارج کردن مواد پر کننده کانال ریشه، متخصص ریشه کانال ‌ها را تمیز کرده و با استفاده از ابزارهای بزرگ‌ نمایی و روشنایی دقیق، داخل دندان را بررسی می کند و به دنبال کانال‌ های اضافی یا آناتومی غیرعادی نیازمند درمان می گردد. پس از تمیز کردن کانال‌ ها، متخصص دندان را با مهر و موم مخصوص پر کرده و پر کننده موقتی روی دندان قرار می‌ دهد.

فرق اندو با عصب کشی

اندو یا ریشه کشی و عصب کشی هر دو به درمان مشکلات دندانی مرتبط با بافت داخلی دندان (لبه داخلی که با عصب و رگ و رگه های خونی پر شده است) اشاره دارند، اما اندو با عصب کشی تفاوت هایی دارد.

اندو یا ریشه کشی (اکستراکشن): این فرآیند زمانی انجام می‌ شود که دندان به دلایلی مانند خرابی شدید، عفونت جدی یا عدم قابلیت درمان، قابلیت نگهداری نداشته باشد. در ریشه کشی، دندان به طور کامل از داخل لبه‌ های لثه و استخوان جدا شده و خارج می‌ شود.

-عصب کشی (پولپوتومی): این فرآیند هنگامی انجام می‌ شود که عصب دندان (پولپ) آسیب ببیند، به عنوان مثال از نتیجه ترمیم‌ های عمیق یا تراکم‌ های قوی. در عصب کشی، بخش عصبی دندان تخلیه و تمیز می‌ شود و پر شده یا در موارد شدیدتر حذف می‌ شود.

اگر دندان به اندازه کافی سالم باشد و توانایی نگهداری داشته باشد، عصب کشی می ‌تواند دندان را از اندو یا ریشه کشی نجات دهد. اما در مواردی که دندان خیلی خراب شده باشد و امکان بهبود وجود نداشته باشد، دندانپزشک اندو یا ریشه کشی را انجام می دهد. تصمیم نهایی بر اساس تشخیص و نیازهای دندانپزشک و شرایط دندانی شما خواهد بود.

هزینه اندو دندان

هزینه اندو یا عصب کشی دندان به عوامل زیادی بستگی دارد که عبارتند از:

-تعداد دندان‌ ها: تعداد دندان هایی که می خواهید اندو کنید، تأثیر زیادی در قیمت اندو دندان دارند.

-درصد خرابی دندان: درصد خرابی دندان از دیگر مواردی است که در هزینه اندو دندان تأثیر مستقیمی دارد. اگر دندان پزشک دندانی را عصب کشی کند که زیاد آسیب دیده بدون شک هزینه اندو بالا می رود.

– تجربه متخصص: متخصص هر چقدر تجربه و مهارت زیادی در حرفه خود داشته باشد، مبلغ زیادی برای هزینه اندو دندان تعیین می کند.

– موقعیت مکانی مطب دندانپزشک: مطب دندانپزشک اگر در شهرهای بزرگ و محله های لوکس باشد، حتما هزینه خدمات درمانی نیز بالا می رود.

-کیفیت مواد پر کننده: بعد از عصب کشی، متخصص دندان را با مواد لازم پر می کند. کیفیت مواد پر کننده نیز تأثیر زیادی در قیمت تمام شده عصب کشی دندان دارد.

-زمان بر بودن عصب کشی: اندو دندان اگر زمان بر باشد و دندانپزشک زمان زیادی را صرف عصب کشی و پر کردن دندان کند، مطمئنا هزینه اندو زیاد می شود.

-تهیه عکس از دندان: اگر متخصص قبل از عصب کشی از عصب دندان عکس بگیرد، قیمت اندو افزایش می یابد.

تصویر روش درمان ریشه دندان (endo)

عصب کشی دندان

دندان ها مثل دست های ما نیستند که همیشه جلوی چشم ما باشند , ما معمولا اونها رو فراموش میکنیم و اصلا به یاد نمیاریم دندان داریم و در حال استفاده از آنها هستیم.

دندانها موجوداتی زیبا و زنده هستند که در محلی تاریک , مرطوبت که محل رفت و آمد منابع غذایی است زندگی میکنند. اگر دندان ها نباشند لثه های ما قادر به انجام کاری غیر از نوشیدن نیستند.

بیایید به دندان های خود احترام بگذاریم و روزانه آنها را بررسی کنیم❤️❤️❤️

اشتراک گذاری مطلب

با ما در تماس باشید

• تهران ,فلکه دوم صادقیه, خیابان آیت الله کاشانی
    جنب بانک سرمایه , ساختمان فربد پلاک 258.
    طبقه 4 واحد

• info@mr-implant.com