آخرین مقالات

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی

در گذشته، شکستن یا از دست دادن دندان، مساوی با کنار آمدن با این نقص بود تا زمانی که در سنین کهنسالی با کشیدن تمام دندان‌ها، از دندان مصنوعی به عنوان جایگزین دندان‌های از دست رفته استفاده شود؛ اما امروزه، از دست دادن نسبی یا کامل دندان می‌تواند با درمان مدرن و سریعی به نام ایمپلنت جایگزین شود، به گونه‌ای که بیمار کاملا پروتز را مانند یک دندان طبیعی می‌داند.

خود ایمپلنت، در حالی که نتیجه پیشرفت علم دندان پزشکی بوده و یک درمان مدرن محسوب می‌شود، براساس زمان تکمیل دوره درمان به دو دسته ایمپلنت سنتی یا معمولی و ایمپلنت فوری تقسیم بندی می‌گردد. اصلی ‌ترین تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی مربوط به زمان اتمام کار است، اما تفاوت‌های دیگری را نیز دارند.

ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی چه تفاوت هایی دارند؟

ایمپلنت، یک روش درمانی و زیبایی در دندان پزشکی است که مانند دندان مصنوعی برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته از آن استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین تفاوتی که ایمپلنت با روش‌های قدیمی مانند دندان مصنوعی دارد این است که دندان‌های مصنوعی فقط تاج دندان را جبران می‌کنند، اما ایمپلنت‌ها علاوه بر تاج، با پایه‌های تیتانیومی درصدد جبران ریشه دندان نیز بر می‌آیند.
ایمپلنت‌ها را براساس طول دوره درمان به دو دسته فوری و معمولی تقسیم می‌کنند که نوع معمولی آن، اولین نوع ایمپلنت است و تا به امروز نیز کاربردهای بسیاری دارد؛ از جمله تراکم پایین استخوان فک و عفونت‌های دهان و دندان.

نوع فوری ایمپلنت‌ها نسبت به نوع معمولی آن‌ها مدرن‌تر هستند و همان طور که از اسمشان مشخص است، خیلی سریع درون فک قرار می‌گیرند.
تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی به تعداد مراحل جراحی بر می‌گردد. ایمپلنت معمولی، اغلب دارای دو جراحی با فواصل 3 تا 6 ماهه است، بدین صورت که در ابتدا پایه دندان درون استخوان فک قرار داده شده و پس از جوش خوردن پایه و استخوان که چند ماه طول می‌کشد، طی یک عمل دیگر تاج دندان تعبیه می‌شود.

البته در صورتی که بیمار نیاز به کشیدن دندان یا پیوند استخوان داشته باشد، یک مرحله دیگر به آن اضافه می‌گردد. در مقابل تعدد جراحی در ایمپلنت معمولی، ایمپلنت فوری فقط طی یک جراحی حدودا یک روزه، پایه و تاج را با یکدیگر درون فضای خالی دندان قرار می‌دهد و نیازی به مراجعات مکرر ندارد.

مراحل انجام ایمپلنت

دیگر تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی، مراحل انجام آن‌ها است. در ایمپلنت فوری که اغلب برای دندان‌های جلو استفاده می‌شود، هدف پر کردن سریع جای دندان‌های خالی بوده و به همین دلیل مراحل آن را می‌توان فشرده شده‌ی ایمپلنت معمولی دانست.

مراحل انجام ایمپلنت

مراحل ایمپلنت فوری

• معاینه و عکس برداری
• تعیین محل ایمپلنت
• بی حس کردن دهان
• برش لثه
• ایجاد سوراخ درون استخوان فک
• قرار دادن پایه ایمپلنت درون استخوان فک
• اتصال اباتمنت بر روی پایه
• قالب گیری از ایمپلنت و لثه
• طراحی و ساخت تاج دندان
بخیه لثه

مراحل ایمپلنت معمولی

در ایمپلنت معمولی، قبل از شروع جراحی باید اطمینان حاصل شود که بیمار نیاز به جراحی‌های اضافه‌ای مانند سینوس لیفت ندارد و در صورتی که نیاز داشته باشد، باید قبل از کاشت پایه و پروتز، جراحی انجام شود.
مرحله قرار دادن اجزای ایمپلنت معمولی کاملا شبیه به ایمپلنت فوری است و تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی در این بوده که در نوع معمولی آن، پس از قرار دادن پایه، لثه بخیه زده می‌شود و پس از چندین ماه که پایه و استخوان جوش خوردند، دوباره لثه برش خورده و مراحل بعدی ایمپلنت انجام می‌شوند.

مقاله مرتبط: صفر تا صد مراحل ایمپلنت دندان

سخن آخر
اصلی‌ترین تفاوت ایمپلنت فوری با ایمپلنت معمولی در تعداد جراحی‌های آن‌ها است. ایمپلنت معمولی حداقل دو جراحی با فواصل چندین ماهه داشته، در حالی که ایمپلنت فوری فقط طی یک جراحی یک روزه، پایه و تاج را در دندان قرار می‌دهد.

برای استفاده از روش فوری ایمپلنت، بیمار باید شرایط خاصی از جمله تراکم بالای استخوان، سلامت دهان و دندان، سلامت عمومی مناسب و موارد دیگر را داشته باشد. البته قیمت ایمپلنت دندان نیز در نحوه انجام تاثیر گذار است.

ایمپلنت فوری دندان علاوه بر مزایایی کلی که ایمپلنت‌ها دارند مانند زیبایی و جلوگیری از تحلیل لثه، مزایای دیگری همچون درد و التهاب کم‌تر، نیاز به یک جراحی، عدم نیاز به استفاده از پروتزهای موقت و عدوم بروز تغییر در فرآیند تغذیه و جویدن دارد.

مستر ایمپلنت، مرکز ایمپلنت در صادقیه می تواند به شما برای کاشت دندان کمک نماید. همچینن می توانید از مشاوره رایگان متخصصین ایمپلنت نیز در این مرکز بهره مند شوید. برای رزرو مشاوره رایگان می توانید با شماره های 02144001240 و 02144001241 تماس حاصل نمایید.

2.7/5 - (3 امتیاز)