آخرین مقالات

ایمپلنت سوئیسی در صادقیه

ایمپلنت سوئیسی در صادقیه ، سلام دوست عزیز، در این مقاله قصد داریم به معرفی مرکز ایمپلنت سوئیسی در صادقیه، قیمت ایمپلنت سوئیسی در صادقیه، مزایای

ادامه مطلب »

ایمپلنت فوری در صادقیه

ایمپلنت فوری در صادقیه ، سلام دوستان! امروز می‌خواهم درباره‌ی یک موضوع جالب و مفید بحث کنم، یعنی ایمپلنت فوری در صادقیه. این مقاله به دنبال

ادامه مطلب »

ایمپلنت کره ای در صادقیه

ایمپلنت کره‌ای در صادقیه ، یک پنجره به بهترین روش‌های ایمپلنت دندان . سلام به دوستان عزیز. امروز می‌خواهیم درمورد مرکز ایمپلنت کره‌ای در صادقیه صحبت کنیم.

ادامه مطلب »

ایمپلنت قسطی در صادقیه

مرکز ایمپلنت قسطی در صادقیه ، دوست عزیز، ایمپلنت قسطی یکی از روش های مدرن و موثر برای جایگزینی دندان های گم شده است. در صادقیه، مرکز

ادامه مطلب »

سینوس لیفت چیست؟ سینوس لیفت باز و بسته و مراحل آن

سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مقاله قصد داریم به سینوس لیفت بپردازیم. در دوره دندانپزشکی، سالهاست که شاهد تحولات بسیاری هستیم. در این عرصه روش های نوینی ابداع شده است که به کمک آنها بسیاری از مشکلاتی که با پوسیدگی و عفونت دندان در ارتباط هستند؛ قابل حل شده اند.

یکی از رایج ترین روش ها، جراحی ایمپلنت دندان است که برای کاشت دندان ایمپلنتی صورت میگیرد و شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

سینوس لیفت یکی از مواردی است که دندان پزشکان در خصوص این جراحی به آن میپردازند که اکثر افراد قبل از کاشت دندان، نیاز دارند تا جراحی سینوس لیفت را انجام دهند. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در مورد لیفت سینوس، کاربرد و انواع آن کسب کنید؛ ادامه مطلب را همراه ما باشید.

همچنین شما میتوانید از خدمات مشاوره و ویزیت رایگان مستر ایمپلنت استفاده نمایید.

رزرو وقت مشاوره و معاینه رایگان

برای ویزیت و معاینه رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان شماره تماس خود را بگذارید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

سینوس دندان چیست؟

سینوس ها حفره های تنفسی هستند که در قسمت های مختلفی از فک و صورت قرار دارند و باعث مرطوب شدن هوای تنفسی و بهبود تبادلات گازی می‌شوند. در واقع سینوس ها به شکل حفره های خالی یا فیستول در درون استخوان ایجاد شده اند که در هر طرف از صورت 4 عدد از آنها در اطراف بینی، گونه‌ها و زیر چشم‌ها قرار گرفته است.

مقاله مرتبط: ایمپلنت آلمانی icx آی سی ایکس

بزرگترین سینوس، سینوس فکی نام دارد و محل قرارگیری آن در زیر چشم و استخوان گونه است و با ریشه‌های دندان‌های بالایی مجاورت دارد. به همین دلیل، فعال شدن این نوع سینوس موجب سردرد یا دندان درد میشود.

سینوس ها به طور کلی می توانند فعال یا غیرفعال باشند که معمولا در سنین 5 تا 10 سالگی غیر فعال و پس از آن فعال می شوند.

فعال شدن سینوس به این معنا نیست که همیشه همراه با درد باشد، بلکه هر فرد باید مراقبت های لازم را انجام دهد تا حساسیتی برای سینوس های فعال ایجاد نکند؛ به طور مثال، رعایت بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از بروز عفونت و آبسه دندانی می‌تواند یکی از بهترین مراقبت‌ها باشد.

در مجموع نمیتوان گفت که فعال شدن سینوس برای همه ی افراد در سن ثابتی اتفاق میافتد، چرا که هر شخصی ممکن است با توجه به شرایط خود این اتفاق را در یک سن متفاوت تجربه کند.

گاهی ریشه دندان در سینوس فکی ماگزیلاری فک بالا قرار میگیرد. این سینوس در بالای دندان های آسیاب بزرگ و کوچک قرار گرفته است و با ریشه این دندان‌ها ارتباط دارد.

این ارتباط نزدیک باعث شده که اگر ریشه دندان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دچار عفونت شود؛ این عفونت به سینوس نیز گسترش یابد و بالعکس اگر سینوس به هر دلیلی دچار عفونت شود؛ این عفونت می‌تواند از طریق ریشه به دندان‌ها راه یابد و باعث دندان درد شود.

سینوس لیفت چیست؟

به طور معمول بسیاری از افراد پوسیدگی یا عفونت دندان آسیاب را تجربه میکنند که این اتفاق برای اکثریت آنها، منجر به کشیدن دندان می شود. پس از کشیدن دندان، این افراد به مرور دچار تحلیل رفتگی استخوان فک بالا که به مجرای تنفسی بینی متصل شده است؛ میشوند. علاوه بر این، بیماری‌های لثه نیز می‌توانند باعث تحلیل رفتن استخوان شوند.

تا زمانی که این افراد برای ایمپلنت دندان اقدام نکنند، شاید متوجه تحلیل رفتگی استخوان فک بالا نشوند. در واقع سینوس لیفت نوعی عمل است که در آن، سینوس فک بالا که بر اثر پوسیدگی و عفونت دندان آسیا به استخوان فک نزدیک شده است؛ بالا برده می شود تا برای کاشت دندان آماده شود.

در واقع اگر استخوان کافی در عقب فک بالا وجود نداشته باشد، کاشت ایمپلنت امکانپذیر نخواهد بود و در گسترش کف سینوس به سقف دهان، فقط یک لایه نازک استخوانی بین سینوس و دهان قرار گرفته که نمی‌تواند از ایمپلنت به خوبی پشتیبانی کند.

به همین خاطر دندان پزشکان، قبل از جراحی ایمپلنت و کاشت دندان، از استخوان های فک بالا عکس برداری میکنند و در صورت تحلیل رفتگی آن، عمل لیفت سینوس را بر روی سینوس ها و فک بالا انجام می دهند.

در این عمل، پس از بالا بردن سینوس، به فک بالا، استخوان پیوند زده می شود تا برای کاشت ایمپلنت، استخوان کافی در عقب فک بالا وجود داشته باشد.

سینوس لیفت

چرا جراحی سینوس لیفت انجام می شود؟

بیمارانی که استخوان فک بالا را از دست داده اند؛ نیاز به سینوس لیفت دارند. زیرا زمانی که دندانی را از دست می دهید؛ معمولا استخوان آن دندان نیز جذب و یا از بین می رود. با جراحی سینوس لیفت می توانید ضخامت استخوان فک را افزایش داده که منجر به ایجاد فضای بیشتر برای ایمپلنت دندان می شود.

افراد مناسب برای جراحی سینوس لیفت، به طور کلی کسانی هستند که به هر دلیلی از تراکم استخوان کافی برای کاشت دندان و ایمپلنت برخوردار نیستند. دلیل این کافی نبودن استخوان می‌تواند موارد زیر باشد:

• بیماری‌های لثه که باعث تحلیل رفتن استخوان شده‌اند.
• عفونت‌های شدید دهان و دندان که تراکم استخوان را کاهش داده‌اند.
• افرادی که به دلایل مختلفی، تمامیت استخوان خود را از دست داده‌اند.
• افرادی که دندان‌های خود را کشیده‌اند.

چه افرادی برای جراحی سینوس لیفت مناسب نمی باشند؟

افراد نامناسب برای جراحی سینوس لیفت عبارتند از:
• اختلالات مربوط به انعقاد خون
• سینوزیت حاد
• HIV یا ایدز
• بیماری‌های اتوایمیون
• سرطان

انواع جراحی سینوس لیفت

دندان پزشکان، همزمان یا قبل از کاشت دندان، عمل سینوس لیفت را با توجه به شرایط استخوان فک و میزان تحلیل رفتگی آن، به دو صورت باز و بسته انجام میدهند. عمل لیفت باز در بین بیماران و دندان پزشکان، رواج بیشتری دارد.

لیفت سینوس باز

لیفت سینوس باز با هدف افزایش تراکم استخوان فک، برای افراد با توجه به شرایطی که دارند؛ به دو روش همزمان با کاشت دندان و روش تاخیری انجام میشود.

در روش اول، پس از لیفت سینوس، کاشت ایمپلنت به صورت همزمان انجام میشود؛ اما استفاده از این روش زمانی امکانپذیر است که بین کف سینوس و لبه استخوان، حداقل 5 میلی متر استخوان با عرض کافی باقی مانده باشد.

در این روش، دندان پزشک محل قرار گیری سینوس در استخوان را بالاتر برده و سپس پودر استخوان را در فضای قبلی سینوس جایگزین می‌کند. پس از آن، غشایی تحت عنوان غشای محافظ جذب شونده را بر روی محل جراحی گذاشته و آن را با بخیه می‌بندد.

حال جراح می‌تواند بلافاصله کاشت ایمپلنت را آغاز کند. 

از روش دوم زمانی استفاده میشود که بین کف سینوس و لبه استخوان، کمتر از 5 میلی متر استخوان باقی مانده باشد. به این روش، روش تاخیری نیز گفته میشود که ایمپلنت دندان بعد از گذشت 6 الی 10 ماه برای بیمار انجام می شود.

لیفت سینوس بسته

لیفت بسته، نوع جدیدی از جراحی سینوس است. این عمل زمانی قابل انجام می باشد که عرض استخوان فک کمتر از 5 میلی متر و ارتفاع آن کمتر از 3 میلی متر نباشد؛ یعنی استخوان عمودی کم‌تر از 2 میلی‌متر تحلیل برود.

در این روش جراح در زیر سینوس سوراخی ایجاد کرده و سپس با پودر استخوان آن سوراخ را پر می‌کند. لیفت سینوس بسته نسبت به باز، میزان تهاجم و هزینه کم‌تری دارد و همچنین سرعت عمل سینوس بسته نیز از باز بیشتر است.

تنها عیبی که این روش دارد؛ غیر قابل تشخیص بودن موفقیت عمل در همان زمان است.

جراحی لیفت سینوس مانند هر عمل دیگری میتواند عوارضی داشته باشد. به همین دلیل میزان متخصص بودن دندان پزشک بسیار حائز اهمیت است تا درصد موفقیت جراحی لیفت افزایش یابد.

اولین عارضه ای که ممکن است در حین انجام عمل لیفت سینوس بروز پیدا کند؛ شکستگی یا سوراخ شدن غشای سینوس می باشد که در هر دو روش عمل باز و بسته امکان بروز چنین عارضه ای وجود دارد.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، جراح ناچار میشود که عمل را به تاخیر بیندازد که سینوس خود را بازسازی کند و تا زمانی که بازسازی غشای سینوس انجام نشود؛ امکان جراحی مجدد نیست.

التهاب سینوس ها که به آن سینوزیت نیز میگویند، یکی دیگر از عوارض عمل سینوس لیفت است. دیگر عوارض لیفت ممکن است با نشانه هایی از جمله درد، علائم آلرژی، عفونت و التهاب، بروز پیدا کنند.

اقدامات قبل از جراحی سینوس لیفت

قبل از شروع جراحی سینوس لیفت، اقداماتی را جراح و بیمار باید انجام دهند تا بهترین نتیجه به دست بیاید. برخی از از این اقدامات شامل موارد زیر می‌شوند:
• تعیین نوع استخوان پیوندی
• بررسی رادیوگرافی و توموگرافی
• تعیین طول و عرض استخوان در محل کاشت
• تعیین مقدار بالا رفتن سینوس
• عدم مصرف دخانیات از 4 هفته قبل از عمل
• عدم مصرف داروهای ضدانعقادی مانند آسپرین و ضد التهابی مانند دگزامتازون از 2 هفته قبل از عمل
• رعایت رژیم پر پروتئین

سینوس لیفت

مراحل جراحی سینوس لیفت

جراحی سینوس لیفت، به ترتیب زیر در حدود 1 تا 2 ساعت انجام می‌شود:

  • معاینه: در اولین گام برای جراحی سینوس لیفت، دندانپرشک اقدام به معاینه و بررسی وضعیت بیمار می کند.
  •  تزریق ماده بی حسی: اگر بیمار شرایط لازم برای عمل سینوس لیفت را داشته باشد؛ با تزریق ماده بی حسی و یا بیهوشی، دندانپزشک اقدام به بی حس کردن می کند.
  •  ایجاد برش در بافت لثه: جراح یک برش کوچک در بافت لثه ایجاد می کند تا استخوان زیرین دیده شود.
  •  ایجاد حفره در استخوان:  سپس با ایحاد سوراخ در استخوان به حفره سینوس دسترسی پیدا می کند و سپس غشای سینوس بلند شده و مواد پیوند استخوان را بین غشای سینوس و استخوان قرار می دهد.
  •  بخیه زدن: زمانی که پیوند استخوان در جای خود قرار گرفت، برش ایجاد شده با بخیه بسته می شود.
  • شفا و بهبودی: سپس مراقبت های بعد از جراحی سینوس لیفت به بیمار گفته میشود.

هزینه جراحی سینوس لیفت

با توجه به متفاوت بودن انجام عمل لیفت در مدلهای باز و بسته و همینطور با توجه به میزان تخصص جراح، هزینه جراحی نیز متفاوت است. به علاوه این مولفه ها، حجم استخوان پیوند داده شده، بر روی افزایش یا کاهش این هزینه تاثیر مستقیم دارد.

برای آگاهی از قیمت ها می توانید از مشاوره رایگان مستر ایمپلنت استفاده نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله قیمت ایمپلنت دندان را مطالعه کرده تا با هزینه های حدودی آن آشنا شوید.

مراقبت پس از سینوس لیفت

بعد از عمل جراحی سینوس لیفت، باید مراقبت های لازم را انجام دهید تا زودتر بهبود پیدا نمایید. برخی از این مراقبت ها عبارت اند از:

  • مصرف به موقع داروه های تجویز شده
  • منع استعمال دخانیات
  • از فعالیت های شدید بدنی خودداری کنید.
  • مصرف مواد غذایی نرم

جمع بندی

امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم تا پاسخ این سوال را که سینوس لیفت چیست را بدهیم. به طور کلی جراحی سینوس لیفت، عملی حساس و مهم است به همین دلیل انتخاب دندان پزشکی باتجربه و ماهر بسیار اهمیت دارد. مرکز ایمپلنت در صادقیه به مدیریت دکتر رستمیان می تواند در این مسیر همراه شما باشد. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02144001240 و 02144001241 تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مطلب

با ما در تماس باشید

  • تهران ,فلکه دوم صادقیه, خیابان آیت الله کاشانی
    جنب بانک سرمایه , ساختمان فربد پلاک 258.
    طبقه 4 واحد
  • 02144045596

  • 09302994400

  • info@mr-implant.com

مطالب مرتبط

لطفا امتیاز دهید