آخرین مقالات

ایمپلنت سوئیسی در صادقیه

ایمپلنت سوئیسی در صادقیه ، سلام دوست عزیز، در این مقاله قصد داریم به معرفی مرکز ایمپلنت سوئیسی در صادقیه، قیمت ایمپلنت سوئیسی در صادقیه، مزایای

ادامه مطلب »

ایمپلنت فوری در صادقیه

ایمپلنت فوری در صادقیه ، سلام دوستان! امروز می‌خواهم درباره‌ی یک موضوع جالب و مفید بحث کنم، یعنی ایمپلنت فوری در صادقیه. این مقاله به دنبال

ادامه مطلب »

ایمپلنت کره ای در صادقیه

ایمپلنت کره‌ای در صادقیه ، یک پنجره به بهترین روش‌های ایمپلنت دندان . سلام به دوستان عزیز. امروز می‌خواهیم درمورد مرکز ایمپلنت کره‌ای در صادقیه صحبت کنیم.

ادامه مطلب »

ایمپلنت قسطی در صادقیه

مرکز ایمپلنت قسطی در صادقیه ، دوست عزیز، ایمپلنت قسطی یکی از روش های مدرن و موثر برای جایگزینی دندان های گم شده است. در صادقیه، مرکز

ادامه مطلب »

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

شرایط قبل از ایمپلنت

 مراقبت از ایمپلنت دندان  بیسار اهمیت دارد. برای افرادی که قصد دارند اقدام به کاشت ایمپلنت کنند؛ نیاز است که ابتدا از شرایط و راه های مراقبت از ایمپلنت آگاه شوند. جرا که قیمت ایمپلنت دندان رقم به نسبت بالایی است و عدم موفقیت در  کاشت به علت نگهداری ضعیف می تواند نگران کننده باشد.

 اما شما می توانید به اطلاعاتی که در این بحث به دست می آورید با آرامش خاطر از داشتن یک دندان با کیفیت بهره ببرید.

رزرو وقت مشاوره و معاینه رایگان

برای ویزیت و معاینه رایگان توسط متخصص ایمپلنت دندان شماره تماس خود را بگذارید.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

مراقبت قبل از ایمپلنت

یک سری نکات وجود دارد که باید قبل از ایمپلنت دندان به آن‌ ها توجه کنید.
● انتخاب دندانپزشک ماهر و با تجربه برای ایمپلنت
● درمان پوسیدگی، عفونت و بیماری لثه که وجود عفونت کاشت ایمپلنت را با مشکلاتی مواجه می‌کند. همچنین سبب طولانی شدن دوران نقاهت کاشت می‌شود.
● شرح کامل وضعیت جسمانی یا مصرف داروی خاص
● جواب صادقانه به دندانپزشک خود در صورت پرسیدن سوال، بدهید.
● انجام اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت یکی دیگر از اقداماتی است که باید توسط پزشک انجام شود تا به تمامی مشکلات و بافت استخوانی دسترسی پیدا کند. این معاینه شامل محل قرار گیری عصب، بافت استخوانی و سینوس‌ها می‌شود که انجام این معاینات در فرایند ایمپلنت بسیار ضروری است.

مراقبت قبل از ایمپلنت توسط بیمار


1. پرهیز از مصرف مواد غذایی که باعث رقیق شدن خون می‌شود.
2. استفاده از مسکن قوی قبل از جراحی
3. رعایت بهداشت دهان و دندان قبل از جراحی
4. استفاده از قرص آنتی بیوتیک
5. استراحت و خواب کافی قبل از انجام کاشت ایمپلنت
6. پرهیز از خوردن غذای چرب و شیرین قبل از ایمپلنت
7. به حداقل رساندن مصرف مشروبات الکلی و سیگار پیش از ایمپلنت
8. خوردن قرص آرام بخش در صورت وجود اضطراب

مراقبت‌ های پس از ایمپلنت

پس از کاشت ایمپلنت باید مراقبت‌ هایی انجام دهید تا از بروز عفونت‌ های احتمالی جلوگیری نمایید.

رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان

پس از جدا کردن بخیه‌ ها باید بعد گذشت 3 روز تمامی نواحی اطراف ایمپلنت را به خوبی مسواک بزنید. برای جلوگیری از جمع شدن میکروب باید از دهانشویه مخصوص استفاده کنید. استفاده از خلال دندان در این مواقع اصلا توصیه نمی‌شود. تا 72 ساعت پس از ایمپلنت از مسواک زدن خودداری کنید.

رعایت تغذیه

  1. دور استعمال دخانیات را در دوران بهبودی کاملا خط بکشید.
  2. استفاده از مواد قندی را به حداقل برسانید.
  3. مواد غذایی شیرین دشمن اصلی ایمپلنت هستند. در صورت استفاده آن نواحی را پاکسازی کنید.
  4. تمامی داروهای تجویز شده را تا پایان دوره بهبودی مصرف کنید و از غذاهای خیلی داغ استفاده نکنید.
  5. غذاهای سرد و نرم برای این دوران بسیار مناسب هستند.
  6. در این دوران غذاهای جویدنی مصرف نکنید.
  7. استفاده از بستنی میوه‌ای، آب سرد، میلک شیک و ماست خنک بسیار برای بهبودتان کمک کننده هستند.
  8. کمپرس یخ روی ناحیه ایمپلنت قرار دهید.
  9. برای کاهش التهاب و تورم جراحی به مدت 24 تا 72 ساعت از کمپرس یخ روی محل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد انتخاب برند ایمپلنت

قطع خونریزی

تا چند ساعت پس از جراحی خونابه از دهانتان خارج می‌شود که اصلا جای نگرانی نیست. برای قطع خونابه‌ ها می‌ توانید از گاز استریل یا دستمال کاغذی روی محل استفاده کنید و آن را روی محل فشار دهید. پس از قطع خونریزی می‌توانید غذاهای نرم بخورید.

مقاله مرتبط: صفر تا صد انتخاب برند ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت در 24 ساعت اول

مراقبت‌های بعد از عمل ایمپلنت دندان در 24 ساعت اول بسیار حیاتی است. در ادامه، به برخی از مراقبت‌های اساسی در این مدت می‌پردازیم:
  1. فشار و لمس نکنید: در 24 ساعت اول پس از عمل ایمپلنت، سعی کنید محل عمل را با دستان خود نفت زنید یا فشار و لمس نکنید. این کار ممکن است باعث ایجاد خونریزی بیشتر یا آلترناتیوی آن را تشدید کند.

  2. خوردن مواد نرم: در طول 24 ساعت اول، بهتر است از خوردن غذاهای نرم و آبپزشته استفاده کنید. این کار به عمل جراحی فرصتی می‌دهد تا بهبود پیدا کند و خونریزی کاهش یابد.

  3. استفاده از یخ: استفاده از یخ به محل عمل در 20 دقیقه انقباض و سپس 10 دقیقه استراحت کمک می‌کند تا خونریزی کاهش یابد و تورم روی بیاید. اما توجه داشته باشید که یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و از چرخاندن یخ بر روی محل عمل خودداری کنید.

  4. مصرف داروها: دندانپزشک شما ممکن است داروهای ضد التهاب یا ضد دردی تجویز کند. به دقت دستورات مصرف دارو را دنبال کنید و در صورتی که هرگونه تداخل با داروهای قبلی یا واکنش آلرژیک داشتید، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

  5. خوابیدن به صورت عمودی: در 24 ساعت اول، بهتر است به صورت عمودی خوابید تا جریان خون به سمت محل عمل کاهش یابد و خونریزی متوقف شود.

ضمناً، همواره به دندانپزشک خود مراجعه کرده و دستورالعمل‌های خاصی که برای شما دارند را رعایت کنید. هر شخص و عمل ایمپلنت دندان منحصر به فرد است و نیاز به مراقبت‌های خاصی ممکن است داشته باشد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت را تا چه زمان باید ادامه داد؟

مراقبت‌های بعد از عمل ایمپلنت دندان باید به مدت طولانی ادامه یابند. عموماً، مراقبت‌های مهم و الزامی باید حداقل تا مدت چند ماه پس از عمل ادامه یابند. اما برای بهره‌برداری بهتر و طولانی‌مدت از ایمپلنت، توصیه می‌شود که روی عادات بهداشتی مرتبط با ایمپلنت دندان تا زمان بیشتری تمرکز کنید. 
شما بایستی مواردی مانند رعایت بهداشت دهانی منظم، شامل مسواک زدن دو بار در روز به مدت دو دقیقه، استفاده از نخ دندانی برای تمیز کردن فضاهای بین دندان‌ها و ایمپلنت، و استفاده از محلول ضد عفونی کننده دهان را همواره در نظر بگیرید.
مصرف غذاهای نرم ضروری است. در طول مدت بهبود پس از عمل، بهتر است از خوردن غذاهای نرم و آبپزشته استفاده کنید و از خوردن غذاهای سخت و غذاهایی که فشار زیادی به ایمپلنت وارد می‌کنند، خودداری کنید. 
علاوه بر این مراقبت از لثه نیز از واجبات است.  رعایت بهداشت لثه و جلوگیری از عفونت و التهاب آن از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از آب دهان ضد عفونی کننده و استفاده منظم از نخ دندانی برای تمیز کردن لثه می‌تواند کمک کننده باشد.
در آخر مراجعه منظم به دندانپزشک جهت مراقبت بعد از ایمپلنت دندان نیز ضروری است.  برای بررسی و نظارت بر وضعیت ایمپلنت و سلامت دهان خود، باید منظماً به دندان پزشک خود مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه ایمپلنت دندان

بعد از ایمپلنت دندان چه داروهایی باید مصرف کنیم؟

بعد از عمل ایمپلنت دندان، دندانپزشک شما ممکن است داروهایی تجویز کند تا در بهبود و کاهش عوارض پس از عمل کمک کنند. این داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
  1. ضد التهاب‌ها: این داروها مانند ایبوپروفن (ناپروکسن، آلکوپروفن) و یا سایر ضد التهاب‌های غیراستروئیدی (NSAIDs) هستند. آنها به کنترل التهاب، تسکین درد و کاهش تورم کمک می‌کنند.

  2. ضد درد‌ها: ممکن است به شما ضد درد‌های قوی تری مثل اکسیکودون (اکسی کودون) تجویز شود. این داروها برای کنترل درد شدید پس از عمل استفاده می‌شوند.

  3. ضد عفونی کننده: معمولاً در هنگام عمل ایمپلنت، داروی ضد عفونی مانند آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. دندانپزشک شما ممکن است شما را در مورد آنتی بیوتیک مناسب و دستورات مصرف آن آگاه کند.

  4. آرام‌بخش‌ها: در بعضی موارد، ممکن است دندانپزشک شما داروهای آرام‌بخش را تجویز کند تا به شما کمک کند در طول عمل و پس از آن آرام باشید.

حتماً باید دقیقاً دستورات دندانپزشک خود را در مورد مصرف داروها رعایت کنید. او شما را درباره زمانبندی، دوزها و هر گونه دستورات خاص دیگر آگاه خواهد کرد. همچنین، اگر داروهای دیگری که قبل از عمل مصرف می‌کردید را هم استفاده می‌کنید، حتماً به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا با هماهنگی لازم مصرف شوند

نگهداری از ایمپلنت

تحقیقات نشان داده تمامی ایمپلنت‌ ها تا ده سال یا بیش‌ تر عمر می‌ کنند. البته باید همانند دندان‌ های طبیعی خود از آن‌ ها مراقبت کنید. در این صورت عمر آن‌ ها تا 25 سال نیز می‌ رسد. با استعمال سیگار پس از ایمپلنت شما عمر آن‌ ها را به شدت کاهش می‌ دهید.

 روزی یک تا دوبار استفاده از نخ دندان و مسواک بسیار ضروری است. می‌ توانید برای این‌ کار از نخ دندان مخصوص یا مسواک نرم استفاده کنید. توجه داشته باشید از این طریق باید تمامی مواد غذایی از بین دندان‌ ها به خصوص ایمپلنت به خوبی پاکسازی شود.

پس از ایمپلنت، خوردن آجیل‌ و مغزهای سفت اصلا پیشنهاد نمی‌ شود. به دلیل این‌ که ساختار ایمپلنت فلزی است، خیلی سریع گرما را جذب کرده و سپس دفع می‌ کند. همین انقباض و انبساط باعث می‌ شود که ایمپلنت بشکند یا ترک بردارد. بنابراین از خوردن غذاها یا نوشیدنی‌ های خیلی داغ پرهیز کنید.

نگهداری از ایمپلنت

آیا بعد از جراحی ایمپلنت ورزش کردن مجاز است؟

ایمپلنت هم مانند هر جراحی دیگری نیازمند استراحت و آرامش پس از عمل است. به هیچ عنوان مجوز ورزش‌های سنگین را ندارید. شما باید در این دوران از خودتان مراقبت کنید.

بلند کردن اجسام سنگین پس از ایمپلنت هم توصیه نمی‌شود. برای جلوگیری از سرگیجه هنگام خواب هر چند ساعت یک‌ بار حالت خوابیدنتان را عوض کنید. همچنین جهت جلوگیری از سرگیجه، انجام پیاده روی سبک در خانه بسیار موثر است اما باید پس از چند روز استراحت این‌کار را انجام دهید. هنگام پیاده روی استفاده از کیف سنگین اصلا توصیه نمی‌شود.

علت خونریزی بعد از ایمپلنت

 

خونریزی معمولاً در مدت چند روز پس از عمل ایمپلنت دندان رخ می‌دهد و این یک واکنش طبیعی بدن به عمل جراحی است. اما در صورتی که خونریزی بیش از حدی باشد یا به مدت طولانی ادامه داشته باشد، ممکن است علت دیگری داشته باشد که در ادامه برخی از علل رایج برای خونریزی بعد از ایمپلنت دندان را ذکر می‌کنم:

  1. التهاب: التهاب در محل عمل ایمپلنت می‌تواند عامل خونریزی باشد. التهاب معمولاً به دلیل عدم رعایت بهداشت دهانی، عفونت، استفاده از سیگار و… رخ می‌دهد. در صورتی که خونریزی همراه با درد، تورم و احساس گرمی در محل عمل باشد، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید.

  2. فشار زیاد: فشار زیاد به محل عمل ایمپلنت، مانند خوردن غذاهای سخت و خمیری، خراشیدن دندان‌ها یا استفاده از خلال دندانی نامناسب، می‌تواند باعث خونریزی شود. بهتر است در طول فرایند بهبود، از غذاهای نرم و گرم استفاده کنید و از فشار زیاد بر روی ایمپلنت خود پرهیز کنید.

  3. نقص خون: در صورتی که دارای نقص خون باشید، مانند هموفیلی، خونریزی بعد از عمل ایمپلنت ممکن است شدیدتر باشد. در این صورت، باید به پزشک خود اعلام کنید تا اقدامات لازم را برای مدیریت خونریزی بعد از عمل ایمپلنت انجام دهد.

در هر صورت، برای اطمینان و بررسی دقیق تر، بهتر است با دندانپزشک خود در مورد خونریزی بعد از ایمپلنت مشورت کنید.

کنترل ورم و التهاب پس از جراحی ایمپلنت

ورم و کبودی پس از جراحی ایمپلنت امری کاملا طبیعی است. برای جلوگیری از این التهابات می‌ توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. همچنین استراحت کافی در بهبود زخم‌ها و التهاب بسیار تاثیرگذار است.

این ورم پس از گذشت چندروز کاهش می‌ یابد در غیر این صورت یک زنگ خطر برایتان دارد. در بعضی موارد ورم صورت نه تنها کاهش نمی‌ یابد بلکه روز به روز افزایش پیدا می‌کند. در صورت بروز همچین مشکلی باید فورا به دندانپزشک مراجعه کرده و او را مطلع کنید.

در این مواقع دندانپزشک با استفاده از اسکن مشکل را پیدا می‌کند. معمولا ورم به این شکل در اثر پس زدن ایمپلنت توسط استخوان فک بوجود می‌آید. همچنین ادامه‌ دار بودن ورم گاهی به دلیل وجود عفونت در ناحیه ایمپلنت است. گاهی به دلیل عدم مهارت دندانپزشک، در صورتی که قسمت برش ایمپلنت گسترده باشد، ورم صورت افزایش می‌ یابد.

آیا بعد از ایمپلنت می توان آب نمک زد؟

پس از عمل ایمپلنت دندان می‌توانید از آب نمک برای شستشو و آب‌دهی استفاده کنید. آب نمک طبیعی می‌تواند به کنترل التهاب و تسکین تورم کمک کند. برای تهیه آب نمک، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید و به آرامی با این محلول دهانتان را شستشو دهید.

اما برای استفاده از آب نمک، حتماً دستورالعمل‌های دندانپزشک خود را رعایت کنید. او ممکن است شما راهنمایی دقیق‌تری در مورد زمانبندی و فرکانس استفاده از آب نمک بدهد. 

همچنین، ممکن است در موارد خاصی مانند استفاده از پروتکل‌های خاص تهیه شده توسط دندانپزشک، نسبت به استفاده از آب نمک تغییراتی اعمال شود. بنابراین، بهتر است از دندانپزشک خود بپرسید که آیا استفاده از آب نمک برای شما مناسب است یا خیر

آیا خوردن بستنی بعد از جراحی ایمپلنت مشکل ساز می شود؟

بستنی خوردن بعد از جراحی ایمپلنت ممکن است مشکل‌ساز باشد و توصیه نمی‌شود. در مدت بهبود پس از عمل ایمپلنت، محل عمل آسیب پذیر است و نیاز به زمان برای بهبود کامل دارد.
 بستنی یک غذای سرد و سفت است که می‌تواند عوارضی مانند تحریک و خراشیدگی در محل عمل ایجاد کند. علاوه بر این، خوردن بستنی ممکن است باعث افزایش خونریزی یا تورم در محل عمل شود.

بهتر است در مدت بهبود پس از جراحی ایمپلنت، از مصرف غذاهای نرم و خنک استفاده کنید. این شامل موادی مانند پوره، سوپ‌ها، آب‌نبات، موسها و غذاهای پخته و آبپزشته است. همچنین، مواظب باشید که غذاها را به آرامی و با دندان‌های دور از محل عمل میل کنید و از قسمت مستقیم ایمپلنت خود خوراکی نکنید.

با این حال، همیشه بهتر است دستورالعمل‌ها و توصیه‌های دندانپزشک خود را درباره مراقبت‌های خاص بعد از جراحی ایمپلنت دندان رعایت کنید. او می‌تواند شما را بهتر راهنمایی کند و نکاتی مربوط به تغذیه پس از جراحی را به شما بیان کند

رژیم غذایی بعد از کاشت ایمپلنت

پس از عمل ایمپلنت دندان، رعایت یک رژیم غذایی خاص می‌تواند به بهبودی سریع‌تر و موفق‌تر کمک کند. در زیر چند نکته مهم در مورد رژیم غذایی پس از ایمپلنت را بیان می‌کنم:

  1. مصرف غذاهای نرم: در طول هفته اول، بهتر است از غذاهای نرم و آبپزشته استفاده کنید. مصرف موادی مانند سوپ، آب‌نبات، پوره‌ها و پودینگ‌ها کمک می‌کند تا جراحی خراشی نشود و به بهبودی سریع‌تر کمک کند.

  2. پرهیز از غذاهای سخت و خیس: در طول هفته اول، بهتر است از مصرف غذاهای سخت و خیس که نیاز به زیادی جویدن دارند، خودداری کنید. این موارد ممکن است باعث ایجاد فشار و استرس بر روی ایمپلنت شوند.

  3. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی: رعایت یک رژیم غذایی سالم که شامل مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین است، می‌تواند بهبود و ترمیم بهتر عمل ایمپلنت را تسریع کند. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مرغ، ماکارونی کامل‌سیر و سایر منابع غذایی سالم را توصیه می‌کنم.

  4. پرهیز از مصرف مواد مضر: در هفته اول، از مصرف مواد مضر مانند سیگار، الکل و مواد محرک مانند قهوه و قهوه‌ایجات، تا جای ممکن خودداری کنید. این مواد می‌توانند فرایند بهبودی را تحت تأثیر قرار دهند و به عود عفونت‌ها و مشکلات دیگر منجر شوند.

استفاده از دهانشویه پس از ایمپلنت

همانطور که قبلا اشاره شد، مراقبت از دهان و دندان پس از جراحی بسیار اهمیت دارد. استفاده از دهانشویه باعث از بین رفتن باکتری‌ های عفونی و از بین رفتن بوی بد دهان می‌ شود. برای این دوران معمولا دندانپزشک دهانشویه خاصی را برایتان تجویز می‌کند. همچنین تعداد دفعات استفاده در روز هم به عهده دندانپزشک است.

البته هر نوع دهانشویه‌ ای مناسب دوران بهبودی ایمپلنت نیست و ممکن است نتیجه عکس بدهد. بهتر است از دهانشویه‌ های فاقد الکل و ترکیبات تحریک پذیر استفاده کنید. استفاده از محلول دهانشویه نمی‌ تواند جایگزین مسواک شود. شما باید در روز استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه را در روتین روزانه خود قرار دهید.

دهانشویه را ابتدا به مدت 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس تخلیه کنید. در روزهای ابتدایی پس از جراحی این‌کار را به صورت آهسته انجام دهید.

جمع بندی

اگر می خواهید تجربه کاشت ایمپلنت خوبی داشته باشید؛ می توانید از مرکز ایمپلنت در غرب تهران برای این موضوع مشاوره رایگان دریافت نمایید. کافیست فرم مربوطه را پر کرده تا به صورت رایگان معاینه شوید.

اشتراک گذاری مطلب

با ما در تماس باشید

  • تهران ,فلکه دوم صادقیه, خیابان آیت الله کاشانی
    جنب بانک سرمایه , ساختمان فربد پلاک 258.
    طبقه 4 واحد
  • 02144045596

  • 09302994400

  • info@mr-implant.com

مطالب مرتبط

لطفا امتیاز دهید